lørdag 21. mai 2011

Basilikum som trives

Ferske urter er noe av det beste krydderet en kan bruke i de fleste matretter og bakverk. De aller fleste matvarebutikkene selger et varierende utvalg av de mest brukte urtene som basilikum, dill, persille, sitronmelisse og timian. Jeg har blitt oppmerksom på at flere i min omgangskrets kjøper fersk basilikum, bruker det dem trenger, for så å kaste resten. 
Hvorfor?
Forklaringen som går igjen er at de ikke ser hvorfor de skal spare på "restene" når basilikumen dør etter noen få dager. Så derfor kommer jeg her med tre enkle tips som kan spare deg noen kroner om du bruker samme forklaring selv:

- Basilikum trives veldig godt under kjøkkenbelysning på benken. Har du kjøkkenvindu mot øst med morgensol, er solen for skarp for basilikumen og bør derfor holdes unna vinduskarmen.

-Basilikum liker best lunket vann. Selv bruker jeg Eva Solo selvvanningspotter som er gjennomsiktig i bunn slik at jeg hele tiden vet når det må etterfylles.

- Klipp av greinene rett over to blader, så vil den formere seg lettere. Du kan også kutte dem ned et stykke om enkelte blir for lange, dette øker bare bladmengden til senere bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar