onsdag 25. mai 2011

Nye tøfler til små babyføtter

Hva er vel mer deilig enn å kunne trekke noen nystrikkede tøfler opp på små babyføtter? Denne oppskriften er en gjenganger på flere blogger - enkel og rask å strikke med litt endringer fra Heimlund.

Legg opp 10 m på 2,5 p og strikke rillestrikk i 15 omg. For større størrelse strikk flere omganger for å øke lengden. Legg så stykket over på strømpepinner. Strikk så rett og vrang i 3 omganger
Nå skal du strikke rett på kortsiden og plukke opp en sidemaske i slutten som du strikker sammen med siste maske på kortsiden. Snu pinnen og legg over første maske (den du strikket sammen i slutten) før du strikker rett og plukker opp en sidemaske i slutten som du strikker sammen med siste fra kortsiden. Strikk slik til du har 4 masker igjen på langsidene. Nå skal du strikke en runde med to og to masker sammen, med kast mellom slik at du lager hull til silkebåndet etterpå. Strikk rett i 9 omg og fell av. Sy fast løse tråder og tre et tynt silkebånd gjennom hullene.








1 kommentar:

  1. Nyde lig. Hadde vært greit å ha med i bilen på ferie. Men nå har jeg snopt garn til tunika, str meg(håper jeg, for jeg er ikke helt sikker på hva "str meg" er for tiden). Skal definitivt strikke noen slike par til små barn i ØstEuropa senere.

    SvarSlett